torsdag 8. april 2010

Påskebilder

Vi reiste til Storbukta lørdag palmehelgen for å tilbringe påsken der. Vi hadde et fantastisk fint vær hele påsken og var ute så mye som mulig. Vi ordnet oss til med snøborg like ved fjøset og der lagde vil bålkaffe, grillet og koste oss.

2. påskedag gikk jeg langt oppover fjellsiden til fots. Gikk ikke til toppen av fjellet da jeg var redd for at jeg skulle synke så mye gjennom snøen på retur at det ville bli problemer. Så lenge jeg holdt meg til gamle skispor gikk det helt greit å gå ned igjen.

Hjemme dagen før vi reiste til Storbukta. Tone har fått nye solbriller.

Sparketur palmesøndag mens det ennå var sparkeføre.....

Bollebakst.....

Dagen etter var snømannen smeltet og lå flat....

Årets første softis!

Tone og morfar, eller "Beste" som Tone sier.

På tur mot toppen

En fantastisk utsikt ut over Balsfjorden!

2. påskedag, kos med Kvikklunsj:-)

søndag 14. mars 2010

Det snør, det snør.....

Det ser ut som om vi nå skal få all den snøen som vi ikke har fått tidligere i vinter.....
Det har lavet ned med snø den siste uken etter at vi forrige helg hadde 5-7 plussgrader og store mengder regn!

I går startet vinterfestuka og fra morgenen av snødde det tett, men like før vi skulle dra til byen klarnet det opp med blå himmel og sol og noen få kuldegrader. Kostymebarnetoget startet kl 12 og Tone var for anledningen marihøne:-) Etter at vi hadde gått gjennom byen endte vi opp nede ved lokstallen. Der var det famileforestilling med gratis boller og brus til barna.

I formiddag planla vi utflukt i snøværet (på baksiden av huset). Ivan gikk ut og måket uteplass. Vi hentet ut bålpannen og fyrte opp med ved. Tone spiste snø og hjalp pappaen og bære ved. En stund etter at vi kom inn sluttet det å snø for en liten stund.

lørdag 27. februar 2010

Storbukt, Bodø-tur, tyveri osv......

Da er vi på helgetur i Storbukta. Når vi kom hit på torsdag kveld var vannet borte.... Men vi skal ikke klage, her er naboer som har vært lenge uten vann og må kjøre opptil 2000 l vann om dagen til dyrene på gården! Da vi var nesten fri for ved måtte vi kjøpe oss ved og en tusen liters sekk med ved var kjørt til gårds når vi kom. I dag har vi sørget for å få veden inn i vedsjåen! Neste vinter skal vi være selvforsynt med ved!

Siste helgen i januar var vi også her og hadde da besøk av Gunn og Rune. Rune hjalp Ivan med å få ut oljekaminen av stua og få på plass den nye vedovnen. Den helgen så vi solen for første gang i år!

Helgen etter dro vi til Bodø til Laila og Jack besøk, det var skammelig lenge siden sist vi var der.... Der fikk vi også hilse på siste tilskudd i slekta, Jack's barnebarn, lille Oscar.

Når vi kom hjem fra Bodø var det et trasig syn som møtte oss. Vi hadde i løpet av helgen hatt innbrudd og tyven hadde rotet rundt og tatt med seg mye.... Politiet gjorde imidlertid en fantastisk jobb. En og en halv time etter at politiet forlot huset var tyven pågrepet og det meste av tyvegodset beslaglagt. Av de få tingene som ikke kom til rette var min laptop. Satser på å få kjøpt meg ny laptop så snart erstatningen er i orden.

Lørdag 13. februar gikk turen til Balsfjord og Josefvatnet. Der feiret vi Ole's bursdag 50 + 2 år:-) Dvs. en forsinket feiring av 50-års dagen.

Mandag 15. februar var Tone på karneval, utkledt som Peppa Pig.

søndag 24. januar 2010

På fottur langt oppover lia.

Vi har vært i Storbukta i helga og der hadde jeg fine turer med hundene både i går og i dag. Det var så og si bart nede på jordene, det lille snødekket som lå var helt hardt etter perioder med mildvær og regn og så frost igjen. I går var det blå himmel og -8 og i dag var det litt overskyet og -4. Det har vært en rar og unormal vinter så langt!

I dag gikk jeg til fots på skarsnøen langt oppover mot fjellet. Ivan og Tone tok seg en tur langs veien i barnevognen:-)

tirsdag 19. januar 2010

Når pappa er borte......

Under middagsforberedelser i ettermiddag kikket jeg inn i stua da det var så stille der..... Der hadde Tone klatret opp og var i full aktivitet på pappa's pc! Her skal det øves for den som skal bli flink på data:-)

fredag 15. januar 2010

Pippi må også få middag!

Her om dagen var Tone på rommet sitt og hentet Pippi-dukken like før middag. Når vi skulle spise nektet Tone å sitte i stolen sin. Hun ville imidlertid at Pippi skulle sitte i stolen. Etter litt om og men fant hun ut at det var greit å sitte i stolen sammen med Pippi. Før Tone kunne spise maten sin måtte hun gi Pippi mat mens hun høytlydt sa "mmmmm" for hver bit Pippi fikk:-)

I dag var vi vært en tur hos legen med Tone. Vi synes at hun lenge har surklet mye bak i nesen. Legen undersøkte Tone og fant ingen ulyder i brystet. Når han skulle se og lyse henne inn i munnen ville hun først ikke gape for legen, men det var greit etter en liten stund. Etter å ha lyst og sett henne bak i svelget fortalte han at Tone hadde store mandler, samt at det den falske mandelen bak i svelget også var stor. Dette var årsaken til surklelydene..... Det var vanlig at de vokste det av seg som han sa. Så lenge hun ikke ble mye plaget med infeksjoner var det ikke aktuelt å gjøre noe med det. Måtte si at hun ikke på noen måte virket plaget av dette.

Det var i alle fall greit å finne ut av dette da det har vært tilbakevendende over lang tid.

søndag 10. januar 2010

Søndagstur til Grottebadet i Harstad

Her har vi hatt en varm og våt helg..... Det kom en del snø på fredag, men den og det lille som var fra før er nå snart borte, erstattet av is og vann! Mildværet startet fredag ettermiddag og i går og i dag har det ligget på opptil +6. Det har ikke vært forhold for å gjøre noe ute. I går foreslo Ivan tur til Grottebadet i Harstad, og planen var og dra dit i går. Men først måtte jeg shoppe badedrakt, noe jeg ikke har hatt de siste 20 årene..... Vi fant ut at vi skulle utsette turen til i dag da det viste seg at det var bare is og livsfarlig føre på europaveien.

I formiddag gikk imidlertid turen til Harstad for å besøke Grottebadet. Til og begynne med var Tone litt skeptisk når hun kom i vannet, men det varte ikke så lenge. Det var et stort og flott badeanlegg med flere forskjellige basseng, varme bad, boblebad og ei svær vannsklie. Om man ønsket en  pause så var det også en kafédel inne i badeanlegget. Ivan prøvde vannsklien sammen med Tone, men jeg tror det hele gikk så fort at hun skjønte ikke så mye av det..... Etter å ha badet, spist lunsj og badet mer, avsluttet vi badingen i 17-tiden, da var det 3,5 time siden vi kom dit:-)